Prinsesjes en carnavalstoestanden #1 Aalst Carnaval 2019

Dit jaar werd de Joodse gemeenschap opgeschrikt door beelden van praalwagens die deden terugdenken aan de periode voor de tweede wereldoorlog, waar het schering en inslag was om Joden als op geld beluste figuren met haakneuzen voor te stellen.

Zogezegd zouden de poppen op de praalwagens van de Vismooil helemaal niet antisemitisch bedoeld zijn, maar louter humoristisch. De poppen zouden drie jaar geleden ook al door een andere groep gebruikt zijn.

Voorstelling van Joden op Aalst Carnaval 2019

Dat het stoetthema Sabbatjoor 2019, met karikaturale poppen van Joden, bij de Joodse gemeenschap in het verkeerde keelgat schoot  begrijpen vele carnavalgangers niet. Maar dat getuigd juist van hun gebrek aan kennis van de geschiedenis en van het hekele van zulke voorstelling van Joden. Voor de carnavalgangers kan er precies geen begrip opgebracht worden voor zij die tegen die groep een klacht hebben ingediend. Wij zijn dan ook benieuwd hoe het gelijkekansencentrum Unia en de Aalsterse procureur met deze klachten zullen omgaan.
Zelfs de Verenigde Naties en de Unesco vragen de Belgische regering om officieel te reageren. En ondertussen loopt er een internationale petitie om Aalst Carnaval te schrappen van de Unesco-werelderfgoedlijst.

De carnavalisten voelen zich diep geraakt door de hele heisa.

‘Elke carnavalist steunt De Vismooil’n’,

zegt Sven De Smet van carnavalsverbond Carnavalist tot in de kist.

‘We moeten kunnen blijven relativeren en daar mag niemand een stokje voor steken.’

Verrassend toont N-VA-voorzitter Bart De Wever geen begrip voor de praalwagen met twee karikaturale joodse poppen tijdens de 91ste openingsstoet van Aalst Carnaval. Maar daarbuiten waren nog de als chassidische karikaturaal verklede mensen. Ook geeft hij aan de geschokte reacties, binnen de joodse gemeenschap en in het buitenland, te begrijpen.

‘De Aalsterse carnavalscultuur is uniek in de wereld, maar deze Joodse karikaturen zijn historisch enorm beladen’,

zegt De Wever op de website van Joods Actueel. (Michael Freilich was tot voor kort hoofdredacteur van de site, maar is kandidaat voor de N-VA op 26 mei en stopte daarom met zijn activiteiten.)

‘Het is spijtig dat net die beelden in een tijd van toenemend antisemitisme worden gebruikt. Ook al was de intentie zeker niet antisemitisch, dan nog is het jammer dat men zich niet realiseert dat er voor elke boodschap ook een ontvanger is’,

zegt De Wever verder.

Als men de sociale media gade slaat kan men niet anders dan “zeer vreemd” opkijken. Want dan valt het nog meer op hoe er toch een bepaalde gedachte over Joden heerst welke mensen “normaal” achten, terwijl zulke gedachten helemaal niet gefundeerd zijn op de werkelijkheid noch getuigen van het aanvaarden van de joodse gemeenschap. Zij zijn duidelijk een teken aan de wand dat er in België nog steeds een probleem rond de al of niet aanvaarding van Joden is. Uit verscheidene opmerkingen die op Facebook werden gemaakt kan men duidelijk opmaken dat er nog een groot gevoel van Jodenhaat in deze contreien heerst.

+

Vervolg: Prinsesjes en carnavalstoestanden #2 Fiere meisjes

++

Vindt ook om te lezen

  1. Over de ‘normaliteit’ van antisemitisme in Europa
  2. Niet zomaar een sinister spook van antisemitisme
  3. Niet te negeren gebeurtenissen rond Joden in België
  4. Haat tegen verarming en tegen Israël nieuwe manier om Joden te haten
  5. 13 Adar opening naar 14 Nisan

+++

Aanverwant

  1. Karnaval-t
  2. Paalbier, o.b. en one night stands : alles over carnaval
  3. Carnaval (door Digitaal en nieuw lezen)
  4. Carnaval 1
  5. Hoe en waarom ik vasteloavend vier?
  6. Always a party
  7. Carnavalsoptocht – 3 maart 2019